SeniorWeb Westerkwartier

SeniorWeb Westerkwartier is gelieerd aan het landelijke SeniorWeb en werkt intensief samen met de bibliotheken in de gemeente Westerkwartier

Speciale actie: uw back-up volledig geregeld

Stel de waardevolle bestanden op uw computer, tablet en smartphone regelmatig veilig met een back-up! Zo voorkomt u ellende als uw computer een keer crasht of als uw tablet of smartphone vastloopt of gestolen wordt. Voor het maken van een back-up hebt u online (clouddiensten) en offline (harde schijven) mogelijkheden.

Zoals u wellicht weet was het thema van SeniorWeb afgelopen maand het beschermen van uw waardevolle bestanden. Tijdens deze maand hebt u via allerlei kanalen al informatie gekregen over het belang van een goede back-up. Misschien bent u hiermee al aan de slag gegaan en is de back-up voor al uw apparaten inmiddels helemaal in orde. Of misschien had u het zich wel voorgenomen, maar is het er nog niet van gekomen. Of weet u toch niet helemaal goed waar te beginnen.

Als afsluiting van deze themamaand willen we degenen onder u die de back-up wél graag in orde willen hebben maar er zelf toch niet aan toe gekomen zijn, hierbij ondersteuning aanbieden. Tegen vaste kosten, zodat u weet waar u aan toe bent.

Hieronder leest u alles over dit aanbod.

We kunnen de back-up in orde maken voor de volgende apparaten:
 
  • Laptop / pc met Windows 10 of Windows 11
  • Android smartphone (inclusief WhatsApp) / Android tablet
  • Apple: iPhone (inclusief WhatsApp) / iPad / iMac
 
De procedure hiervoor bestaat uit maximaal 3 stappen:
 
  1. Controleren van reeds aanwezige back-upprocedures:
    • Ook wanneer u denkt dat uw back-up op al uw apparaten al tiptop in orde is, kunnen we dit nog even samen met u nalopen. Door updates (bijvoorbeeld van Windows 10 naar Windows 11) kan er iets gewijzigd zijn, waardoor uw back-upprocedure misschien toch een beetje moet worden aangepast.
    • Als alles in orde blijkt, is hiermee het werk afgerond.

  2. Inventarisatie (aanvullende) back-upbehoeften:
    • Inventarisatie van uw apparatuur en uw belangrijke gegevens
    • Inschatting van wat er per apparaat gebeuren moet
    • Eventueel: advies tot aanschaf van een externe harde schijf of een usb-stick dan wel aanschaf extra cloudopslag (afhankelijk van uw eigen voorkeuren en keuzen)
       
  3. Inrichting en uitvoering van de back-upprocedures:
    • We leggen u uit hoe u een back-up kunt maken.
    • Samen met u maken we de eerste back-up.
    • We geven u een instructie hoe u in het vervolg kunt zorgen dat de back-up goed (blijft) verlopen.
     

Dit zijn de kosten:

  • Wanneer alle stappen zoals hierboven beschreven in één bezoek kunnen worden doorlopen, zijn de kosten hiervan voor u € 5,00.
  • Mocht het nodig zijn dat we een tweede keer terugkomen, dan zijn ook daarvoor de kosten weer € 5,00.
  • Het gaat in beide gevallen om een vaste prijs, onafhankelijk van de tijd die we nodig hebben.
  • We rekenen deze keer geen reiskosten.
  • Samenvattend betekent dit dat u voor maximaal € 10,00* zeker weet dat uw belangrijke bestanden goed beschermd zijn (* exclusief de eventuele kosten voor een externe harde schijf, usb-stick of extra ruimte in de cloud).
 
En zo kunt u dit aanvragen:
 

Wilt u gebruikmaken van het hierboven beschreven aanbod, dan kunt u dit aanvragen via ons algemene telefoonnummer 06–57 56 80 93.

We noteren dan uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. En de apparaten waar het bij u om gaat. Vervolgens wordt u gebeld door één van onze vrijwilligers voor het maken van een afspraak bij u thuis.

Inloopochtend

Zoals u wellicht inmiddels weet is elke dinsdagochtend bij ons Inloopochtend (niet in juli en augustus).

U kunt hiervoor tussen 10.00 en 12.00 uur terecht in De Schutse.

Tijdens zo’n Inloopochtend helpen onze deskundige vrijwilligers u met kleine computerproblemen waar u zelf even niet uitkomt. Of ze gaan met u op zoek naar het antwoord op vragen die u hebt op digitaal gebied.

Het is handig om de eigen smartphone, laptop of tablet mee te nemen wanneer zich daar een of ander probleem op voortdoet. Of wanneer u een instelling wilt (laten) veranderen, of een programma of app wilt downloaden.

Wanneer we u tijdens de Inloop onverhoopt niet verder kunnen helpen, bijvoorbeeld omdat het om een complex probleem gaat, verwijzen we u doorgaans door naar onze eigen service Hulp aan Huis.

De Inloop is niet bedoeld voor hardware-reparaties of langdurende installaties. Daarvoor verwijzen we u meestal door naar een goede computerwinkel.

In principe is de service tijdens de Inloop gratis voor iedereen. We zijn natuurlijk wél blij met een kleine vrijwillige donatie, waardoor we zelf weer uit de kosten (zaalhuur) kunnen komen.

Hulp aan Huis

Bij Hulp aan Huis gaat het om individuele hulp bij u thuis.

Hulp aan Huis is bedoeld om u weer op gang te helpen bij problemen met uw pc, laptop, printer, scanner, smartphone of tablet die u zelf niet kunt oplossen.

Dat kunnen allerlei technische problemen zijn. Maar het kan ook gaan om uitleg over het gebruik van smartphone of pc of zelfs een korte cursus.
En voor allerlei korte vragen die zich niet zo goed laten vangen in een cursus. Of als u even ondersteuning nodig heeft om weer verder te kunnen.

Met Hulp aan Huis krijgt u deze ondersteuning via persoonlijk contact.
Vaak kan dit op korte termijn.

Er worden geen hardware-reparaties of langdurende installaties, zoals een herinstallatie van Windows, uitgevoerd.

Het tarief voor Hulp aan Huis is € 5.50 per uur. Daar kunnen soms nog reiskosten bij komen, afhankelijk van uw woonplaats en die van de vrijwilliger die bij u komt.

Wanneer u Hulp aan Huis wilt aanvragen kunt u hiervoor via onze website of bij de balie van De Schutse een aanvraagformulier invullen.
Of u kunt bellen met ons algemene telefoonnummer 06 – 5756 8093.

SeniorWeb Westerkwartier werkt samen met vier bibliotheken in Westerkwartier

Om elkaar te versterken werkt SeniorWeb Westerkwartier en vier bibliotheken in Westerkwartier – te weten in Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn –  samen in het geven van hulp bij computervragen en -problemen, en in de toekomst ook in het geven van cursussen.

Docenten van SeniorWeb Westerkwartier en de medewerkers van de betreffende bibliotheken helpen u tijdens het maandelijks Digitaal Spreekuur (voorheen Digitaal Café). 
In Marum gaat het inloopspreekuur in De Hazelaar op in het Digitaal Spreekuur in de bibliotheek.

Kijk hiernaast voor de tijden waarop Seniorweb Westerkwartier en de 4 bibliotheken in het Westerkwartier hun kennis en kundigheid inzetten, en u langs kunt komen voor hulp bij vragen of problemen op computergebied.

Samenwerkingspartner van SeniorWeb Westerkwartier

De Schutse
Inloggen voor vrijwilligers

Data voor Inloop en Digitaal Spreekuur

De Schutse in Leek
Elke dinsdagmorgen 10:00 – 12:00
(niet in juli en augustus)

Bibliotheek Leek

3e vrijdag v/d maand  10:00 – 12:00
19 april
17 mei
21 juni

Bibliotheek Marum

3e donderdag v/d maand  10:00 – 12:00
18 april
16 mei
20 juni

Bibliotheek Zuidhorn

2e en 4e vrijdag v/d maand  10 -12 uur
12 en 26 april
10 en 24 mei
14 en 28 juni

Bibliotheek Grootegast

3e donderdag v/d maand  14:00 -16:00
18 april
16 mei
20 juni